Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Friday, March 11, 2011

Balasan Allah Tetap Menanti

Assalam...

Hi korang...

Pernah tak korang menerima balasan dari Allah disebabkan kesalahan dan kemungkaran yang pernah korang buat? contohnya jika anak2 kita sekarang nie tidak mendengar kata mungkinkah kita dahulu masa kecik2 pun melawan mak bapak sehingga ia berpatah balik kepada kita atau kita dapat kekayaan hasil daripada pendapatan yang haram seperti menipu, mencuri ,rasuah dan sebagainya adakah hidup kita akan hidup aman dan tenteram selamanya? satu lagi contoh jika kita melakukan perkara2 maksiat seperti berzina, pergaulan bebas, mengadakan hubungan dengan isteri dan suami orang dan sebagainya. Adakah kita akan bebenar merasai nikmat bahagia?

Firman Allah S.W.T:

"Maka barangsiapa yang beramal (dengan amal yang baik) walaupun sebesar zarrah (atom) akan dibalas kebaikan baginya dan barangsiapa yang beramal (dengan amal yang jahat) walaupun sebesar zarrah (atom) akan dibalas dengan kejahatan (dosa)." [Al-Zalzalah: 7-8]

So dengan kehendak Allah tak mustahillah jika kita melakukan kejahatan2 yang tersebut diatas kita akan menerima balasan cash di dunia. Kalau tak kene kat korang mungkin anak kita yang terima balasannya takpun ahli kuarge kite yang lain dan yang pastinya jika kita tak bertaubat dan minta maaf kepada orang yang kita telah sakiti atau aniayai kompem kite mendapat balasan Allah di akhirat. Sesungguhnya Allah Maha Adil!

Kesimpulanya kita yang telah melakukan kejahatan dan kemungkaran tak kira samaada dah terkena balasan di dunia or belum jom kita muhasabah diri dan kembali pada jalan Allah. Sesungguhnya kita sebagai hamba Allah dan Khalifah Nya di muka bumi seharusnya menjalankan tanggungjawab Amal Makruf Nahi Mungkar dengan berbuat baik dan meninggalkan larangan Allah. Insyallah kita akan mendapat keredhaan Allah. Amin.

p/s: Janganlah kita menganiaya orang, kelak tuhan akan membalas kita balik. Tuhan tidak pernah lupa kepada apa yang kita lakukan pada orang lain. Doa orang yang dianiaya adalah mustajab.

p/s lagi: Jika kita teraniaya, serahkan sepenuhnya pada tuhan untuk membalasnya.
Jika kita yang menganiaya orang, bersedialah menerima pembalasan darinya.

No comments:

Post a Comment