Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Tuesday, April 27, 2010

Korang Carilah Bengkel Lain.....

Salam....

Hi korang! pekabo.... tghari semalam aku selamat servis pak itam aku. Semenjak pak itam aku kene sondol aritu inilah kali pertama aku anto servis. Sebenarnye kalinie aku bukan nak citer pasal tempat servis pak itam aku, tapi bengkel yang merepair pak itam aku mase kene sondol haritu. Bengkel tue direkemen oleh seorang mamat nie yg kerjenye mendapat komisen dengan merekemen bengkel2 yang `kautim' dengan die. Aku kenai mamat nie mase wat report kat ibupejabat polis trafik Kuala Lumpur (wakil2 bengkel mmg banyak cari komisen kat situ). Mamat nie cakap bengkel yg die rekemen nie mmg tiptop n leh buat ngan cepat. Mamat nie bagitau gak segala urusan report,claim insurans akan diuruskan dan kete akan leh kuar bile dah siap walaupun masetue urusan claim tak settle lagi. Aku tanye lagi kat mamat tue camne barang2 yg rosak nanti die ganti yang `ori' tak? mamat tue cakap kete yg bawah 5 tahun mmg akan dapat barang yg ori. So dengan tawaran2 yg menarik dari mamat tue aku pun setujula untuk menghantar pak itam aku kat bengkel yang direkeman kan iaitu:

KRISTAL KUKUH AUTO & SERVICE, NO 1, JALAN PINGGIRAN SATU, PINGGIRAN UKAY, JALAN HULU KLANG, 68OOO AMPANG, SELANGOR (SEBELAH SHELL),

Kete aku di anto kat bengkel tue lebih kurang seminggu. Bile tiba masenye kete aku dah siap untuk diambil, aku pun pi la kat opisnye yang berdekatan dengan bengkel, sesampai je aku ngan org umah kat opisnye kelibat pak itam tak nampak pun. Aku ngan org umah naik ke opis dan diminta untuk sign borang claim insurans walaupun masetue aku tak tgk pun pak itam aku. Aku tanye bdk opis tue kalau dah siap2 sign tapi kete tak ok camne? die kate dalam mase 2 bulan x ok leh anto balik..Aku tanye lagi mane kete aku diletakkan sebab aku tak nampak pun pak itam sejak sampai tadi. So die call pekerje yg sepatutnye bawak pak itam aku ke opis, rupenye pekerje tue singgah gudang amik barang per tah. Ape dieorang ingat pak itam aku tue kete kompeni ke??So lepas sign, agak lame gak aku ngan org umah tggu sebab ada salinan dokumen utk aku tak sampai2 dari bengkel. Aku ngan org umah mmg dah hangin dah mase tue. yang menambahkan hangin aku bile time aku tgk pak itam ader beberapa part yang tak sedap mate memandang. Aku pun komplen kat situ gak dan org kat opis tue suruh aku anto kat bengkel utk direpair. Pas pergi bengkel yerorang kate nanti yerorang akan order barang dan setelah deal hari sabtu pepagi yer suruh aku datang. So bile tibe masenye hari sabtu pepagi bute aku dah sampai. dengan harapan leh la yerorang settle kan haritue, rupe2nye mamat yang jage barang nie tak order pun barang yang die janji nak order. Last sekali die suruh aku listkan ape yg aku nak komplen dan nanti suruh aku tinggalkan pak itam lagi. So Lai sekali aku terpakse tinggekan Pak Itam aku.

Tak dinafikan bengkel nie akan terime komplen kite dan membetulkannye tapi hasilnye...hanye tuhan je yang tahu betape sakitnye hati aku dan betape nyesalnye aku anto pak itam kat bengkel tue. Hasil kerja dah la cincai, otak tau nak belit je. Bumper n pintu bonet cakap nak bagi yang`ori' hampeh berlake. Aku dah banyak kali mintak tuko tapi kaki belit tue tetap ckp yg yer pasang tue ori, pekerje-pekerje kat sane plak kebanyakannye pekerje asing yang wat kerje asal boleh je. So akhir sekali aku dah malas dah nak layan sebab dah malas nak tinggalkan pak itam aku kat bengkel yerorang coz nanti tah ape2 tah yerorg kerjekan pak itam aku. So aku nasihatkan korang kalau mengalami kemalangan ke.. kete rosak ke.. carilah bengkel lain ye supaya korang tak sakit hati cam aku. Terus terang aku katekan aku mmg nyesal berurusan dengan bengkel tuttttttt.......

p/s: Sila buat reminder kat hp or buku catatan korang agar tak terhantar kete ksygn korang kat bengkel tutttttttt... bile kete korang terlibat kemalangan or kerosakan. Itupun kalau korang taknak nyesal cam aku.

Aku ade sertakan gambo2 hasil kerje kreatif dan inovatif bengkel tutttt...... mase aku memule amik pak itam.


Suke2 yerorang je nak cucuk skru camtu


Sakit tui mate aku memandang (Setelah dikomplen yerorang tuko la cover yang baru tanpe skru tapi aku masih tak puas ati sebab cover tue tak berape fixed)


`Daun pisang' yang dah koyak pun yer leh gune balik, nak belit la tue (Setelah dikomplen, yerorang telah gantikan yang baru)




Cat yang Cacat! (setelah dikomplen yerorang sembur balik, tapi tak taula berape lame leh tahan)


Sambungan bumper yang asal boleh je ( Setelah dikomplen, dan telah dibetulkan nampak ok sket (bolehla daripada mula2))


Jarak antara bumbung n pintu bonet terlalu banyak, macammana yerorang ukur pun aku tak tau (Setelah dikomplen, yerorang masukkan kedalam cket)




Kalau korang perhatikan pemancut air utk wiper belakang tak center, ini berpunce daripada pemasangan spoiler yang tak diukur bebetui. Asal boleh je!


Utk pengetahuan korang yang sampai sekarang aku tak repair sebab yerorang suruh tinggal sebab yerorang nak tebuk lubang baru. (aku malas nak suruh yerorang tebuk2 lagi)


Aku baru perasan bebaru nie lubang kat bahagian tayo spare dibiarkan tak bertutup.


Aku baru order dengan perodua(belum dpt lai) sebab aku malas nak berurusan dengan bengkel tutt... lai.

4 comments:

  1. damn.. now only i read ur article.. tat shop really black shop.. to those who will read this later be careful..
    bro, so u waited how long for the car?

    ReplyDelete
  2. alamak... saya pon hantar kat sana ...
    kena sondol jugak ...

    alahaiii...

    ReplyDelete
  3. I dont really understand your comments. Could you pls explain in simple summary about how this workshop cheat people. tks

    ReplyDelete
  4. mmg celaka bengkel ni... kereta aku masuk bulan 1 bulan 4 baru bley kluar. itupun mcm2 alasan bagi. celaka giler. urusan jpj kereta yg langgar kereta aku semua kne urus sendiri plak tu. kepala hotak dia. mamat opis tu tido ke hape! dtg kerja lambat. buat kerja lembab! heeiii hangin badan la ingt bengkel ni taw. skrg ni dah bulan 9 claim kereta aku xdapat2 lagi. call ofis xangkat2. call Diana suruh call ofis. bagi nombor ofis pun salah. eh apa diorg ni buat kat opis eh!! makan gaji buta ke hape.
    kalau kereta dah terhantar kt bengkel ni, sila bukak mata luas2 masa nk amik. diorg mmg buat kerja asal siap je. *middlefinger*
    Sekian, akuyangbengang

    ReplyDelete