Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Wednesday, October 6, 2010

Kecewa Kerana Di Kecewakan...



Salam..

hi korang! adakah korang tergolong dalam golongan orang yang kecewa?. Kecewa disini bermaksud mengalami masalah keluarga, gagal dalam ujian, putus cinta, putus harapan, putus semangat dan bermacam2 putus lagi lah. kalau ye korang kecewa arini aku terjumpe satu artikel kat dalam surat kabo mengenai cara nak tangani rasa kecewa. Yela kalau tak cuba tangani nanti kita leh stress dan boleh menjejaskan kesihatan dan kerjaya kita seterusnya mase depan kita musnah dek kerana tak leh terima kekecewaan. cewah aku nie cakap pandaila! huhu.. pepun jom kite kongsi tips2 yang agak berguna nie, check it up!!

Terima Kenyataan
Kita hanya mampu merancang hanya Tuhan yang menentukan! so kita sebagai manusia hanya boleh rancang itu n ini. tapi kesudahannya samaada baik or buruk adalah ketentuanNYA. Adakalanya kita bernasib baik dan adakalanya juga kita diuji dengan pelbagai dugaan termasuklah rasa kecewa dengan sesuatu. Cubalah terima dengan sabar dan redo kerana selain ianya mempunyai hikmah tertentu, ia juga mengajar kita agar lebih hati2 dan menjadikan kita insaf.

Berfikir
Cube senaraikan pro dan kontra apabila anda hendak membuat sesuatu keputusan agar anda tidak terlalu kecewa nanti apabila berlaku perkara yang tidak dijangkakan. Cuba biarkan ia berlalu dan lama-kelamaan anda akan dapat mengatasinya.

Berfikiran Positif
Cuba kenang kembali peristiwa kerana kebahagian yang anda miliki arinie mungkin disebabkan pengalaman silam anda. Mmglah sukar untuk berfikiran positif ketika rasa kecewa menghimpit. Sebaiknya jgn terlalu mengikut perasaan, cuba fikirkan perkara positif yang pernah anda lakukan dalam hidup. Ia Pasti Banyak membantu apabila anda berdepan rasa kecewa.

Luahkannya
Bahaya jika kita terlalu memendamkan kekecewaan kita. Silap2 boleh meletup nanti. Kesannya anda akan mengalami kemurungan dan stress. Seelok2nya ceritalah kepada teman rapat yang boleh anda percayai. Jika anda sudah berkahwin dan kecewa dengan pasangan anda, anda tidak digalakkan untuk berkongsi dengan orang yang berlainan jantina lelebih lai jika iman anda tidak kuat, silap2 nanti bermula dengan rasa simpati pastu timbul bibit2 percintaan dah satu hal pulak! Bagi para remaja sebaiknnya berkongsi rasa kecewa dengan kedua ibu bapa. bukan apa sekurang2nya dengan meluahkan dan berkongsi, rasa kecewa akan reda dengan pujukan, nasihat dan semangat yang anda peroleh dari mereka.

Beri Tumpuan Pada Hidup
Teruskan berusaha untuk mencapai matlamat yang diinginkan. Apabila anda mempunyai fokus, segala cabaran dan rintangan boleh disettlekan dengan mudah. Apa yang penting jangan biarkan perkara remeh atau perkara yang lepas menghantui anda sehingga membuatkan anda kecewa.

Wallahualam.....



Sumber: Harian Metro Bertarikh 6 oktober 2010

3 comments: