Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Tuesday, April 12, 2011

Doktor Klinik Yang Terlampau!



Assalam...

Hi korang? pekabo? hope korang dalam keadaan yang sihat2 sentiasa. org umah aku minggu lepas diserang sakit batuk2, demam n sakit kepala yang tak melaratkan utk die nak pi kije. Lebih kurang seminggu jugak lah die die dapat mc. hari pertama die dapat mc tue die pi klinik kat berhampiran umah aku. pas pi tue dapatla beberapa ubat n dapat mc haritu n caj bayaran lebih kurang 45 inggit.

Besoknya orang umah aku kije ar cam biasa tapi org umah aku masih tak sihat lai. malam tue kiteorang wat keputusan utk pi klinik yang sama sekali lai. Org umah aku bgtau ar sakitnya masih tak berkurang pas makan ubat yang klinik tersebut bagi.Selepas keluar dr bilik doktor aku tanyela org umah aku doktor cakap pe? Org umah aku cakap doktor tue just tanye je keadaan org umah aku tak check pun cam amik tekanan darah ke suhu ke ape2la. just tanye sakit apa n terus suh org umah aku try ubat lain. so hari kedua tue kiterorang kene dalam rm 25 inggit. Dapat la org umah aku ubat2 yang lain n mc lai sehari. Masa pas bayar tue org umah aku tanye ar kat nurse tue leh tak dapatkan mc 2 hari terus sebab org umah aku tak rase sakitnye akan pulih dalam sehari. nurse tue cakap takleh. kalau nak mc lai biasanya besok kene datang check doktor lai.Org umah aku dengan selamba sound nurse tue "Kalau macamnie banyakla pakai duit asyik nak kene jumpe doktor". Org umah aku geram sangat sebab caj yang dikenakan mahal tapi doktor langsung tak mainkan peranannya. Org umah aku cakap hari sebelumnye pun camtu gak. doktornye tak amik tekanan darah n check pepe yang patut langsung tapi yang bengangnya caj jumpe doktor punyela mahal rasanye 12 inggit sekali jumpe.

Ditakdirkan selepas 2 hari dapat mc pun org umah aku masih tak ok. so kiteorang pi klinik panel tempat kije orang umah aku utk jumpe doktor n mintak mc lai memandangkan orang umah aku masih tak larat nak kije. kat klinik panel tersebut doktor amik darah sebab doktor suspek denggi. doktor tue cakap besoknye leh call klinik tue utk tanye keputusan darah. So nak dipendekkan cerite org umah aku pun suh call klinik tue utk tanye keputusan darah. nurse kat situ cume cakap darah org umah aku normal. Alhamdulillah. risau gak aku kalau org umah aku positif denggi.

Tgk org umah aku tak ok2 last2 sekali kiteorang decide wat checkup kat hospital pakar. tempat yang sama org umah aku kene admit mase kene denggi aritue. org umah aku cakap simptom yang die kene lebih kurang sama cam yer kene denggi aritu itu yang kiteorang risau tue. Pas amik darah doktor cakap darah org umah aku negatif denggi Alhamdulillah. cuma setelah doktor lihat keputusan darah tue doktor cakap kemungkinan org umah aku kene jangkitan virus. Setelah diberikan
ubat n mc 2 hari. Alhamdulilah orang umah aku telah sihat. caj yang dikenakan RM 344.00 (mmgla mahal tapi puas ati sebab doktor tersebut berjaya mengesan penyakit org umah aku)

So kesimpulannya dari post doktor klinik yang terlampau nie ialah mmg la doktor sewajarnye mengenakan caj diatas perkhidmatan yang diberikan. Tapi cajla setelah doktor tersebut menjalankan tanggungjawab yang sewajarnya. Caj yang diberikan juga seharusnya berpatutan. check betul2 jgn main nak test2 ubat. Seolah2 makan gaji buta! kalau sekadar nak test2 ubat baik gi farmasi je... Orng umah aku bernasib baik sebab coz ubat rawatannya ditanggung oleh tempat kijenye. cube bayangkan kalau yang pergi klinik tue orang yang susah n pendapatannya kurang? nak pi hospital kerajaan boleh korang paham2 jela kene tunggu lama.

p/s: Post kalinie org umah aku yang suruh wat sebab die geram ngan sikap2 doktor yang kijenye nak melahap duit org je.

3 comments:

  1. gi HKL...nak tunggu berjam2, doktor check pun tak sampai 5 minit...buat appoiment lagi....so slow la gorment hospital ni.

    ReplyDelete
  2. itula.. kadangkala sampai satu tahap kite dah tak tahan sakit. kene pula tunggu turn yang lama.. makin bertambah2 sakit. bila kita dah tak mampu itulah yang terpaksa kita hadapi. Kerajaan dah janji nak tingkat kat taraf kehidupan kita. tunggu dan lihat..

    ReplyDelete