Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Monday, March 21, 2011

Ayam `Bogel'.....

Assalam..

Hi korang.... tgk berite tak semalam? harge ayam bogel (ayam yang siap diproses maksud aku hu..hu..) naik sehingga lapan hinggit lebih sekilo? giler ah... antara alasan yang diberikan ialah cuti sekolah permintaan tinggi sebab ramai org kawin, banjir bekalan susah nak dapat n alasan yang paling tak bijak ialah akibat tsunami! kah..kah..kah.. hantu betul! baik korang gune alasan harge ayam naik disebabkan harge emas naik tak pun harge getah naik lai terserlah ketidakbijakkan korang.. korang nie kire nak mencekik tengkuk orang je la.. agak2 la wei... sebenarnye harge ayam nie dikawal oleh pihak2 tertentu.. suke suki dieorang la nak naikkan harge.. dieorang tgk pihak2 berwajib buat bodoh je dieorang buatla suke suki hati dieorang..

Macammana aku tau? aku pun pernah jadi penternak ayam n aku pun pernah ada pengalaman membogelkan ayam jugak.. harge dari anak ayam, makanan ayam, ubat2 utk ayam semua dalam gengaman yerorang(pihak2 tertentu) contohnye anak ayam korang nak beli.. kalau yerorang tau harge ayam akan naik( contohnye nak dekat raye n cuti sek) yerorang takkan jual anak ayam kat korang pun semua yerorang bele sendiri. Kalau ada pun yerorang bagi korang anak ayam yang gred c anak ayam yang tak berape nak sihat, ayam2 daging nie tak lame nak belenye 90 hari dah leh jual. bab makan tue mmg aku akui ar ayam nie mmg 24 jam makan selagi makanan ada kat depan die.. tak tau ar aku kalau harge makanan ayam nie punce harge ayam naik jugak. tapi aku rase tak patutla yerorang letak harge cam skang nie.. mmg melampau.



Sampai ayam pun mengalami keguguran bulu dengo alasan korang naikkan harge.

No comments:

Post a Comment