Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Thursday, October 29, 2009

Pak itam tertusuk skru di tayonya

salam.. haluuu

Berjumpa lagi di ruangan mekanik anda he..he.. mmm takde ar arini aku nak kongsi ilmu bukak tayo kete. bukan nak tunjuk terer tapi aritu mase balik kampung tayo pak itam aku bocor da. Ceritenye begini, once upon a time, di suatu pagi aku terperasan tayo kete ayah aku lembik, tanpe disuruh aku pepandai je aku bukak tayo tue (sebenarnye bukan tayar tau, tapi nut kat rim) dengan di bantu oleh adik lelaki aku . lepas bawak kekedai dan di ote tempat yang boco tue aku pun pasang la balik kat kete ayah aku. Ingat dah settle dah, pastu petang tue plak family aku nak kluar pi Rompin dan aku dengan bermurah ati offer la family aku naik pak itam. tup2 kali nie bapak aku plak yang perasan tayo pak itam lembik he..he.. yang sadisnye tayar yang bocor tue sama la plak tempat ngan kete ayah aku (blakang tayo belah kiri). hangin je aku nak pi kedai dah tak sempat dah. terpaksela aku tunggu besok je dan petang tue kiteorang pi Rompin naik kete bapak aku yang dah aku repair kebocoran anginnya. hu..hu..

kat sini di sertakan cara2 pakar menangani masalah kebocoran angin di tayo kete

1) Memula keluarkan peralatan berikut untuk digunakan dalam proses membukak tayo.


p/s: Oleh sebab Pak itam aku Myvi so peralatan yang aku tunjuk tue pun myvi punyela ye

2) langkah pertama longgarkan nut dulu, ingat jangan jek dulu sebab kalau tayo dah terangkat susah nak bukak nut tue nanti nanti.

3) untuk bukak nut ikut arah lawan jam.

4) disebabkan kat rumah aku takde pembuka nut yang menggunakan air compressor cam kat kedai tue maka aku gunakan berat badan untuk melonggarkan nut yang ketat.


p/s: gunakan berat badan dengan berdiri di atas pembuka nut seperti dalam gambo kalau tak cukup berat tue enjut2 la cket. (jgn tiru aksi mekanik pakar diatas yang hanya memakai selipar jepun made in Malaysia. Sila Pakai kasut ye. mekanik dalam gambo tue dah terer takpe)

5) kalau keempat2 nut dah longgar, barulah leh jek. pastikan jek diletakkan di tempat yang rata dan kukuh, kalau kat tanah tue kene alas dengan papan kalau tak stabil jek kite nanti bahaye untuk kesihatan kite dan kereta.

6) tapak atas jek diletakkan kat bawah kete seperti dalam gambo


p/s: jangan taruk kat sebarangan tempat tau kang kemek plak bahagian bawah kete. cube tengok bebetui kat gambo, bahagian atas jek tue ader alur, pastikan alur tue masuk kat besi berbentuk sirip kat bawah kete.

7) lepas dah ngam pasang peralatan seperti dalam gambo untuk memulakan seisi jek mengjek



8) lepas dah siap jek, bukak nut2 yang longgar tadi dan keluarkan tayo n periksa la kat tayo tue sebab ape deme bocor ( taknak pekse pun takpe , bawak je pi kedai)


skru yang menumpang di tayo pak itam.

9) lepas dah bukak tue gantikan dengan tayo spare (dalam kes aku lepas bukak aku terus mintak tolong adik aku anto aku bersama tayar ke kedai untuk ote.

nota: kalau nak ganti dengan tayo spare, masukkan tayo n pasangkan nut, takyah ketatkan dulu. lepastu turunkan jek baru ketatkan nut tue ikut arah jam.

Selamat Mencuba!!! (Kalau Tayo Boco le, kalau tak boco takyah la rajin nak cube)

6 comments:

  1. tu kaki sapa tu..??xde kaki lain yg lebih putih kerr sebagai model..???

    ReplyDelete
  2. tue kaki mekanik tue.. sebenarnye kaki tue putih tapi selepas kene minyak itam tue yg jadi camtu. biasela mekanik.

    ReplyDelete
  3. bagus entry ni utk dijadikan pedoman & inspirasi nk tukar tayo kete yg pancit @ de poblem lain..

    pose kaki tu yang buat lg senang nk ingat tips2 ni bile emergency nnt kui3x

    ReplyDelete
  4. ngeh3

    kalo tetiba tayar pancit kat opis..
    calon mekaniknye kita dah tau kan kengkawan? hikhik

    caiyok..assalammualaikum (tone mcm kat opis hikhik sambil angkat tgn) hikhik

    ReplyDelete
  5. bagus entry ni utk dijadikan pedoman & inspirasi nk tukar tayo kete yg pancit @ de poblem lain..

    pose kaki tu yang buat lg senang nk ingat tips2 ni bile emergency nnt kui3x


    hu..hu.. gambar tue sendiri bikin tu.. siap berlipat2 nak amik gambo kaki sendiri. ha..ha..

    ReplyDelete
  6. ngeh3

    kalo tetiba tayar pancit kat opis..
    calon mekaniknye kita dah tau kan kengkawan? hikhik

    caiyok..assalammualaikum (tone mcm kat opis hikhik sambil angkat tgn) hikhik



    Walaikumsalam!!!!(tone mcm kat opis hikhik sambil angkat tgn)

    boleh kengkawan, tapi tayo boco je la ye. kalau bab enjin. mekanik nie belum katam lai. baru abis bab check minyak itam dengan air bateri je he..he.

    ReplyDelete