Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Thursday, October 15, 2009

Disebalik Nama Yang Basi

salam... haluuuu

nie ada sedikit maklumat berkenaan khasiat ayaq liuq basi. aku baru bace email dari owg umah yang telah difowardkan oleh rakan opisnye mengenai khasiat air liur basi. haaah berita baik untuk yang malas gosok gigi he..he.. takdelah. sebenarnya pernah gak dengo khasiat air liur yang telah basi nie.. tapi aku percaya setiap ciptaan Allah dan amalan yang dilakukan oleh nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W mmg ada manfaatnya. email yang aku terima tue berbunyi camni (walaupun tak berbunyi ):

Khasiat Air Liur Basi

Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia
Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi
adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.
Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiat khusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia.
Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang lain. Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka, berkumur-kumur atau membersihkan badan. Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan Rasulullah S.A.W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden Nabi Muhammad semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelum baginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi.Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liurbasi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis nabi. selamat mencuba!

4 comments:

  1. good info! keep up ur gud works!

    ReplyDelete
  2. tengkiu2 eh dah cube ke belum khasiat air liur basi tue?

    ReplyDelete
  3. nak tak air liur basi linda..nnti sok pg linda tapau skit bg kerol nnti kerol leh jd badang nnti..hehehe

    ReplyDelete
  4. ceh... kalau nak tapau mesti penuh bekal tupperware linda tu. pepun thanks la ye. ha..ha..

    ReplyDelete