Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Tuesday, August 3, 2010

Skodeng Di Alam Siber



Salam... hi korang... perkabo? hope korang hepi2 n cerie2 selalu ye.. korang melayari internet tak arini? mestilah tgh melayari internet kan kalau tak camne korang nak bace post aku nie he..he.. mmm arini aku nak kongsikan beberapa tips bagi mengelakkan daripada di`skodeng' dan diganggu dalam internet. Tips ini dikeluarkan oleh cybersecurity Malaysia memandangkan internet kini telah menjadi sebahagian daripada hidup kita. Kita menggunakannya untuk bekerja, bersosial, bermain dan belajar tetapi kita kadangkala tidak menyedari apa dan dengan siapa kita sepatutnya boleh berkomunikasi. So jom kita usya tips tersebut check it up!!

Beberapa Tips Bagi Mengelakkan Daripada Dihendap Dan Diganggu Dalam Internet.
1)Jangan Balas mesej yang bertanyakan maklumat peribadi anda.
2)Jangan berkongsi perasaan peribadi dengan orang yang tidak dikenali, melainkan anda bersedia menghadapi bahaya.
3)Pilih nama yang tidak melambangkan jantina anda apabila bersembang.
4)Simpan Mesej yang mengganggu dan mengancam anda. Emailkan kepada Malaysia Computer Emergency Response Team (MyCERT) di cyber999@cybersecurity.my
5)Lakukan carian ke atas diri sendiri menggunakan enjin carian bagi memastikan tiada maklumat peribadi anda dipapar oleh orang lain.
6)Jika keadaan jadi tidak selesa, log keluar dan layari laman lain.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut sila layari http://www.cybersafe.my/ ataupun berhubung terus ke alamat Level 8, Block A, Mines Waterfront Business Park, No 3 Jalan tasik, The Mines Resort City, 43300 Seri Kembangan, Selangor Darul Ehsan. Tel: 0389460999 Fax: 0389460888


`Anda Bijak, Anda Selamat'

No comments:

Post a Comment