Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Tuesday, August 17, 2010

Puasa Si Kecik..



Salam....

Alhamdulillah.... Pejam celik pejam celik arini dah hari ke-7 kita berpuasa... bagi korang yang ada anak kecik yang berumur lingkungan 6 tahun camne dah berjayakah korang melatih anak korang berpose? kalau mule nak belajo tue tak kisah la sampai kui 12 pun takpe. Janji yerorang dah cube nak berpose. besok2 try sampai 12.30 plak n seterusnye sampaila genap sehari.. lama2 ok la tue... mmg la kita kadang2 tak sampai hati nengok bebudak melepek sebab tak larat tapi Insyallah dengan usehe dan dorongan ibu bapa anak2 mesti dapat survive Insyallah... ada gak ibu bapa yang tak mengambil berat sebab berfikiran puasa bagi kanak2 bukan la wajib. tapi apabila kanak2 tue dah terbiasa dari kecil insyallah nanti yer akan mampu berpuasa apabila yer semakin membesar.. cam kate pepatah org2 tua2 `Alah Bisa Tegal Biasa'. Aceh... aku nie pun pande je cakap sebab aku takde anak lai hu..hu.. takpela aku harap korang berjaya mendidik anak2 korang ye..Pepun latih la anak korang mengikut kemampuan mereka je ye. Jangan sampai mereka berfikir berpuasa ini menyusahkan mereka plak. Oleh itu ajarlah anak2 korang kelebihan berpuasa. semoga anak2 korang menjadi anak yan soleh dan solehah... bersama2 entry kali nie aku der sertakan beberapa tips penyediaan makanan yang sesuai sewaktu berbuka dan bersahur untuk si kecik untuk dikongsi bersama check it out!!!!!

1.Mulakan berbuka dengan kurma- Coz kurma mampu memberikan tenaga dan membantu proses tumbesaran dan kecerdasan minda si kecik. (amalkan bagi kurma walaupun selepas bulan Ramadhan.)

2.Makan sedikit kuih serta minum air-Kalau makan terlalu banyak boleh menyebabkan kanak2 termuntah.Bagi kanak2 makan kuih dulu ngan air pastu ajak kanak2 pi solat mangrib. sebelum makan makanan yang lebih heavy. Tabiat ini boleh mendidik anak supaya tidak makan terlalu banyak di samping memberi peluang kepada perut untuk mencerna makanan dengan baik.

3.Pilih Sayur, Buah-buahan, Tauhu dan Kekacang- Kalau korang nak menyediakan makanan yang berat, anda disyorkan supaya menyediakan makanan yng mudah dihadam, kurang berminyak, berempah atau pedas kepada si kecil. So makanan yang sesuai ialah sayuran, buah-buahan, tauhu dan kekacang. Kesemua makanan ini bukan sahaja mudah dihadam malah mempunyai zat2 dan khasiat yang diperlukan oleh si kecik setelah seharian berpose.

4.Elak Makan Lebih Berbanding Biasa- Awasi kuantiti makanan anak anda agar mereka tidak makan terlalu banyak sehingga menyukarkan mereka untuk bergerak. Berpuasa disiang hari bukanlah alasan untuk makan terlalu banyak diwaktu berbuka!

5.Jangan Minum Sambil Makan- amalan makan berulam air adalah tidak baik utk kesihatan malah ia akan menyebabkan mereka kenyang minum air berbanding makan.. sebaiknya ajar anak anda makan pelan2. ini untuk mengelakakan anak anda daripada tercekik. makan pelan akan membuat anak2 berasa cepat kencang kerana perut dapat mencerna makanan dengan sempurna.

Perkara-perkara Yang Perlu Dielakkan Sewaktu Berbuka Atau Bersahur
-Jangan makan terlalu bayak ketika berbuka atau bersahur.
-Kurangkan makan makanan yang sukar dihadam seperti, daging,makanan pedas, berempah, berlemak atau berminyak.
-Hindari daripada minum terlalu banyak air sewaktu berbuka dan kurang minum pada waktu malam.
-Kurangkan pengambilan makanan masin.
-Jangan tidur selepas makan.



Sumber: Utusan Malaysia (Mode Mega) bertarikh 12 ogos 2010

2 comments: