Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Tuesday, August 24, 2010

Dam Dam Dum Bunyi Mercun Kebabom!!



Salam.. hi korang...

harap korang n adik2 kita masih sihat dan ceria tak mengalami putus tangan, putus kaki, putus jari, putus telinga, putus kepala dan putus apa2 jela yang boleh putus akibat mercun. Yela saban tahun bile nak raye je banyak kes2 mangse mercun terjadi. Dan lebih mengharukan lagi sampai putus nyawa macam adik kite yang terjadi baru2 nie `terbang' atas pokok akibat kesan letupan mercun buatan bapanya.. Alahai... napela masyarakat kite nie kreatif n inovatif dalam bab2 camni la ek... orang2 Pelestin or negara bergolak yang lain cacat anggota n meninggal disebabkan nak mempertahankan Agama dan Negara tapi pemuda2 harapan bangsa kita cacat anggotanya n meninggal dunia bukan akibat mempertahankan agama, negara or bangsa. tapi akibat mercun buatan sendiri!! orang lain raye jugak, ada gak bakar2 mercun tapi takdelah sampai nak mengadaikan nyawa wei... nie siap nak modified nak bagi bunyi lagi power! nak bunyi power pi main Bom la beb.. pi masuk askar!! sekurang2nye kalau korang cacat or meninggal sekali pun keluarga korang bangga ngan korang sebab korang cacat n meninggal sebagai perwira negara! idup korang pun tak sia2. Ini tak asal nak raye je adik2 n abg2 masuk spital.. bila dah berlaku barulah semuanye nak menyesal... sape kita nak persalahkan sebenarnye?tukang seludup ke? tukang jual ke? tukang beli ke? tukang bagi duit ke? sape2 pun aku rase yang paling penting kesedaran kepada diri , keluarga n masyarakat. tak kurang penting kesedaran `Utamakan Keselamatan' walau dimana pun korang berada. Pada pendapat aku tak salah pun kalau nak main mercun kalau gian sangat tapi takyahla pepandai nak modified2 just bakar n baling di tempat yang lapang n jauh dari orang. takyahla nak wat eksperimen nak masuk dalam botol la, masuk dalam tin la, masuk dalam seluar la... lai satu biasanya yang terjadi kemalangan2 yang tak diingini nie disebabkan mercun yang dibakar tue tak meletup. Pastu biasele tak puas ati pi pegang n tgk mercun yang tak meletup tue leh bakar lai ke tak? kalau ada sumbu lai walaupun dah pendek tunjuk terer nak bakar lai. pastu tak sempat nak baling dah `kebabom'. Nah beraye la korang kat sepital itu pun kalau idup lai..(p/s: kalau tak meletup tue abaikan jela.. anggap je takde rezeki) Lagi satu di musim2 nak raye nie takyah la kita `berperang' dengan orang kampung sebelah dengan meriam buluh la ye. (Ekzos buluh takpe) tinggi risikonye main bende2 nie.. bahaye...macam aku cakap tadi kalau nak main perang2 ke, meletup2 ke pi masuk askar!!





2 comments:

  1. Bila Pak Itam mula berbicara pasal mercun ahaks!

    ReplyDelete
  2. ahaks.... main mercun bawang jele

    ReplyDelete