Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Tuesday, December 1, 2009

Wang Ringgit Yang Tak Sah Diperlakukan


gambo sekadar nak menghias (bukan duit akupun)


Salam....


Hi! Korang... korang pernah tak dapat duit kertas yang rosak/tak leh guna, seperti ader tampal selotip ke, ader orang tulis2 ke or ader ink tumpah ke duit terbelah ke dan sewaktu dengannya. Aku sesibuk tanye nie sebab aku n org umah aku ader pengalaman `memperolehi' RM50 yang ader kesan dakwat merah. Wit tue kiteorang dapat dari mesin ATM di Stesen Minyak terkemuka di Malaysia di suatu malam pas balik kije. Memula tue kiteorang takde la tensen sangat ngan wit tue. Ketensenan bermula bila aku nak pi reload Touch n Go pakai wit tue. Pastu Brader kat kaunter stesen minyak tue tak terima wit tue sebab die cakap kaunter memane bank akan reject duit camtu. so dengan hati yang kuciwa aku pun amik la balik wit yang kurang asam tu. Lepas tue la bermulanya kisah macamana aku nak `memulangkan' balik duit tue kat bank dengan menggunakan kebijaksanaan aku iaitu dengan memasukkan balik RM50 guna Cash Deposit Machine(CDM). Tapi ternyata mesin tue lagi bijak dari aku kerana die tanpa rasa bersalah me`reject' duit cacat yang kite orang dapat tue, hampeh tui.. yang membuatkan aku tak puas ati wit tue bile keluar ATM boleh plak nak masuk kat CDM pandai plak reject. Kiteorang pi plak bank lain yang berdekatan, CDM kat bank lain tue pun reject gak. dengan kepale yg serabut kite orang pun balik kerumah. yelah RM 50 tue..mane tak serabut. kalau RM 1 mmg aku dah kunyah dah. he..he.. kat rumah pun kiteorang masih memikirkan lagi camnelah nak menghilangkan dakwat tue supaye wit tue boleh digunakan. so kite orang amik keputusan dengan merendam wit tue dalam air sabun. Adalah hilang cket2 kaler merah tue tapi masih tak memuaskan ati aku. Pastu aku jemur la wit tue dan berazam utk menyelit wit tue bile aku berurusan dengan kaunter bile bayo wit kete or rumah bulan depan dengan harapan org kat kaunter bank tak perasan he.he..Keesokkan harinye aku pun gegatai la try call Bank Negara untuk mengadu masalah aku mengenai duit cacat tue. Rupe2 nye mmg Bank Negara ada menyediakan perkhidmatan penukaran wang rosak cume aku je yang tak tau.. wat penat je aku menyerabutkan kepala aku dan org umah aku. he..he.. akhirnye semalam 1 Disember 2009 aku telah berjaya men`tranformasi'kan wit cacat aku kepada duit yang baru (siap ader bau Bank Negara lagi he..he) Thanks Bank Negara kerana membantu aku!!

P/s: Kalau Korang ader masalah pasal wit cacat nie. boleh la datang ke:

Alamat : Kaunter Penukaran Wang, Blok D, Bank Negara Malaysia Jalan Dato' Onn, 50480 Kuala Lumpur No. Telefon : 1300 88 5465 (LINK)Faksimile : 03-2174 1515 E-mel : bnmtelelink@ bnm.gov.my

4 comments:

  1. ok sesame tenks.. pernah ker ader pengalaman dapat wit cacat tue

    ReplyDelete
  2. haa.. akk penah p tukar duit kt bank negara ceni.. ade kaunter khas dia yg bg perkhidmatan tukar duit problem tu kan.. mase tu puas kumpul seme duit yg x diiktiraf @ cacat & sewaktu dgn nye.. termasuk la duit singgit he3x.. duit siling yg dh itam legam pon.. mmg lega ase pas2 :)

    ReplyDelete
  3. angah- dulu tak tau wit singit2 tue abaikan je. tapi pas dapat 50 tue yang mengelabah tue.. akak paling tinggi dapat wit cacat note bape inggit.

    ReplyDelete