Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Friday, November 13, 2009

Cerite Mangga Pasal Lubang Berserta Tangkainya Sekali

Salam Semua.... Hi Korang!

Hari nie aku jadi pakar mangga la pulok. bukan mangga yang buah tue tau. tapi nie mangga yang digunekan untuk mengunci sesuatu seperti pintu rumah ke, grill ke, rantai motor ke. dll. agar tidak dicerobohi atau dicuri. Camne nameyer leh mangga pun aku tak tau takde pun rupe buah mangga aku tgk hu..hu. Sebenarnye camni petang semalam aku nak cari mangga utk kunci grill kat tingkap dapur teratak aku untuk menambahkan ciri2 keselamatan lah katekan. chewah cam bank la pulak. pastu aku pi la satu kedai hardware nie... aku suke pi kedai nie sebab die tak kedekut ilmu n suka mengesyorkan barang yang terbaik dan berkualiti walaupun kat kedainye banyak jenama lain bagi produk yang sama. korang mesti cakap mmg la sume penjual syorkan barang yang berkualiti yang mana barang berkualiti mestilah mahal n kalau mahal mestilah die dpt untung lebih tui tak.. masalahnye apa yang die bgtau aku pk mmg logik. laipun ade barang yang lagi mahal kat kedai die tapi die tak rekemen pun. tak tau la kalau die nampak aku cam sengkek ke tak sampai hati nak tunjuk barang mahal kat aku he..he...Tukang jual yang jual kat aku nie amoi. eh bukan amoi la dah kawin tapi die mmg menguasai ciri2 barang yang die jual. mmg respek la kat die. Okeh skang tanpe membuang mase aku nak kongsi cket ilmu yang tukang jual tue bgtau kat aku. skang nie kalau korang perasan mmg banyak jenis mangga kat kedai hardware kan. kite yang tak tau nie mmg akan main beli je kalau kite tgk dari luaran nampak kukuh n hargenye bersesuaian ngan pembentangan bajet kite, kite sambarla kan. tapi kan kalau korang nak tau terdapat ciri2 yang ada pada mangga nie yang membuat orang jahat senyum je sambil bersiul-siul nak bukak mangga korang. Apa yang tukang jual tue bagitau skang orang jahat boleh bukak dengan mudah dengan menggunakan `allenkey' je. kurang asam tui dieorang nie. WEEIIIII! takde keje lain ke!! eh kenape tetibe je aku jadi emosi plak nie he..he. kalau diikutkan zaman2 skang nie mmg akan buat orang tertekan dengan keadaan n memilih jadi orang jahat untuk terus hidup so kite kene berhati2 n setiasa berwaspada agar tidak menjadi mangse orang2 jahat ini. Semoga kita semua dilindungi dan orang2 jahat nie cepat2 bertaubat dari menyusahkan idup orang lain aminnnnnn..


Kalau tgk dari pandangan nie mmg cam kembo siam je mangga nie



Tapi kalau tengok dari pandangan nie barulah kita nampak perbedaan dari segi lubangnye.


nie gambo lubang mangga yang mesti korang pun selalu tgk.

p/s: Lubang yang camnila `allenkey' boleh masuk n dengan senang je le bukak. tapikan die bergantung pada material kat dalam mangga nie jugak. kalau dari jenama S***x, material kat dalam mangga tue dibuat daripada tembaga so kalau di rodok dgn `Allenkey' tue mmg boleh patah n senang dibukak. Walaubagaimanapun ada gak yang lubang camni yang material dalamnya dibuat oleh Stainless Steel yang lebih tahan. korang kene tanya la tukang kedai tue selalunya dieorang tau. n selalunya harga yang RM 50 keatas la seketui


Nie plak gambo lubang mangga yang semalam aku beli


P/S: Lubang Camni la yang `Allenkey' tue tak leh masuk sebab tak muat n agak menyukarkan orang jahat hendak bukak. Insyallah....


Lai satu tips tgk kat tangkai mangga tue selalunya die ade tertera perkataan `HARDENED' ataupun `ANTI-CUT'. itu menandakan tangkai mangga itu mmg sukar nak potong. Apa???? ko belum potong?? potong....potong....potong (he..he.. cam iklan kat TV). tapikan korang ada gak yang mangga yang RM 18 inggit yang tertulis `HARDENED' n `ANTI-CUT' gak. tapi korang pikir2 la sendiri per beze `HARDENED' n `ANTI-CUT' yang murah dengan yang mahal ye.









Nie plak gambo `Allenkey' kepunyaan aku. Sesaje nak tunjuk takut korang tak kenai `Allenkey' camne rupenye.


Lai satu aku nak kabo, Tak gune jugak korang beli mangga yang mahal2 utk kunci grill korang kalau `telinga' grill korang jenis `telinga` yang menggunakan besi yang lembut. die tak dapat potong or bukak mangga die potong korang punye telinga. eh bukan telinga korang, `telinga grill korang'. So korang carilah ikhtiar beli pendakap mangga yang bermacam2 saiz yang bersesuaian dengan grill korang kat hardware yang berdekatan dengan korang yer.


Nie contoh gambo`telinga' yang diambil dari grill aku.


Akhir kata, skang kita dah berusaha untuk melindungi rumah kita atau harta kita, sekarang kita berdoa kepada YANG MAHA AGUNG, ALLAH SWT. agar rumah kita dilindungi. Insyallah...

Doa Keluar Rumah



Maksudnya:"Dengan nama Allah aku bertawakkal kepadaNya dan tiada daya serta upaya kecuali dengan keizinan Allah".




Maksudnya:"Ya Allah, aku berlindung denganMu supaya tidak sesat atau disesatkan, menyeleweng atau diselewengkan, berbuat aniaya atau dianiayakan, bodoh atau diperbodohkan ke atasku".

No comments:

Post a Comment