Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Thursday, March 18, 2010

Pak Itam Disondol Si Hitam!

Salam....

Aduhai!!!!! malangnye nasib semalam coz pak itam kesayangan kiteorang telah disondol dengan sebuah kete yg sama spesis dengannye. Ceritenye cam gini...

Pagi semalam cam biasa aku pi lah menghantar org umah ke tempat kijenye. Keadaan jalan ketika itu agak lancar mungkin disebabkan sekolah cuti. Panasku sangka hingga ke petang tapi hujan di tengahari. Sedang elok menempuh perjalanan yang lancar rupenye kat depan sket traffic agak sesak mungkin disebabkan pertembungan simpang. aku pun yang agak biase dengan jalan tue memperlahankan dan memberhentikan kereta setelah kete depan semuanye berhenti. Sedang kete kiteorang dok berhenti. tiba2 terdengar bunyi brek kete yang panjang dan seterusnye gedebummmmmm terbaboooo n beberapa saat lepas tue sekali lai gedebummmmmm terbaboooo (Sound efek ditambah untuk menyedapkan jalan cerita) yang mana pak itam kesayangan kiteorang telah di sondol dengan jayanya. adoiiiiiiii...... sakitnye jiwa..... tak per nak buat itu semua suratan takdir. takdir ALLAH yang menentukan segalanya.. ceh semenjak tgk teater nie ayat tak leh blah ha..ha.. 4 bijik kete yang terlibat mase tue termasuk keta aku. Kete aku disondol oleh Myvi , Myvi disondol oleh Satria dan Satria plak disondol Ford Telstar. Mungkin kete yang paling belakang iaitu Ford Telstar bawak agak laju dan tak sempat brek bila baru perasan kete sume benti kat depan so terjadila tragedi sondol menyondol antara satu sama lain. So korang check it out gambo2 yg aku kepilkan sekali nie...


Pak itam selepas disondol


si hitam yang menyondol pak itam kesayangan

cian akak nie siap nangis dalam kete selepas ketenye menyondol dan disondol

Kete satria nie mengalami kecederaan teruk gak (driver pompuan)



Kete Ford Telstar nie lah yang dipercayai laju lalu memulakan upacara penyondolan yg melibatkan kete2 yang tak bersalah termasuk pak itamku. Hampeh tui! kalau brek cikai takyah la nak bawak lelaju dol!

mamat bertali leher tue la yg punce.. Hampeh..hampeh..hampeh

Pak itam kat bengkel!

Nasib Pak itam..

Semoga cecepat sembuh ye!

Kat sini aku nak sertakan sekali tips berkenaan apa korang nak buat jika korang terlibat dalam kemalangan.

1. Apabila berlaku kemalangan, hentikan kenderaan jangan panik, dan terus ambil gambar kejadian kemalangan itu.
2. Ambil gambar keseluruhan (depan belakang) kereta kita dan juga kereta2 lain yang terlibat.
3. Ambil maklumat (lesen kenderaan, nama pemandu, jenis kenderaan dll) kenderaan2 lain yang terlibat.
4. Seboleh-bolehnya jangan alihkan kenderaan anda. Jika anda mengalihkan kenderaan anda, anda sebenarnya telah mengganggu siasatan polis kerana mereka perlu membuat analisa berdasarkan kesan kemalangan pada kenderaan untuk menentukan kedudukan asal kenderaan semasa kemalangan. Apabila ini berlaku, ia mungkin akan menyusahkan anda kerana kadangkala kereta anda mungkin telah kemek sedia ada tetapi dianggap telah kemek akibat kemalangan dan boleh menyebabkan pihak polis membuat keputusan yang salah.
5. Hubungi ejen insurans kereta anda dan minta pendapat mereka sebelum mengambil tindakan selanjutnya. Biasanya ejen insurans boleh membantu menenangkan anda dan memberitahu apa yang patut dilakukan seterusnya.
6. Jika anda dihampiri oleh `callman' selalunye die datang merekemenkan bengkel mereka dan lori towing. Anda dinasihatkan untuk tidak terus terpengaruh dan menandatangan mana2 dokumen yang diberikan. Call ejen ansurans untuk mengetahui mana2 bengkel panel. Kalau nak pilih bengkel yang terhampir dengan tempat tinggal anda pun ok. Satu maklumat yang perlu difahami oleh semua pemilik sekiranya kemalangan berlaku di luar daerah dan inginkan kereta ditarik ke daerah asal,maka sedikit kos tambahan towing terpaksa ditanggung oleh pemilik atau pemandu kereta tersebut. Walaubagaimanapun kos ini lebih kecil jika dibandingkan dengan kos untuk berulang alik ketempat kejadian sekiranya kereta tersebut dibaiki di situ.
7. Cuba berfikir dengan tenang tentang kejadian yang berlaku dan memberi keterangan ataupun membuat laporan polis apabila anda benar2 yakin dengan kejadian yang berlaku. Ini kerana, jika cerita anda berubah2 dan tidak meyakinkan, anda mungkin boleh dikenakan hukuman kerana dianggap cuba menipu pihak berkuasa.

2 comments:

  1. sian pak itam...dah kemek2 dah, dah mcm brabus linda dah..

    ReplyDelete
  2. he..he.. tue ar... kite dah hati2 orng lain plak yg hampeh!

    ReplyDelete