Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Tuesday, April 19, 2011

Sandwich Yang Menipu..



Salam.. Hi Korang.. mmm sebenarnye bukan sandwich nie yang menipu tapi pembuat sandwich nie yang tak agak2 nak mengaut keuntungan dengan mengaburi mata pembeli. Dalam Islam kita hendaklah berpegang teguh dengan apa yang haram dan dilarang dalam perniagaan antaranya ialah: Riba, Memeras ugut dan mengambil harta dengan cara yang batil, Menipu dan bersumpah semata2 untuk melariskan perniagaan, Rasuah, Memonopoli barangan (ihtikar), Menipu kadar sukatan dan timbangan, Larangan membeli barangan yang dicuri,diragut, atau dirampas tanpa hak dan juga menjual barangan yang najis seperti anjing, babi, arak, bangkai dan sebagainya.

Kesemua larangan dan tegahan yang disebutkan di atas cukup mencerminkan kesempurnaan dan kesyumulan syariat Islam. Semua perkara yang haramkan ini adalah perkara yang boleh mendatangkan mudarat dan kesulitan kepada manusia. Sekiranya semua manusia bepegang teguh dengan ajaran dan panduan Islam, nescaya semua akan mendapat rahmat Allah SWT dan kesejahteraan di dunia dan akhirat. Insyallah..

2 comments: