Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Tuesday, February 8, 2011

Korang Dah Nak Gile Ke?



Assalam..

Hi Korang! mmmm tgh ari aritu sedang aku memerhatikan keadaan sekeliling di dalam pak itam ketika menunggu trafic light bertukar warna di sebatang jalan.. aku terlihat ada seorang lelaki sedang jalan dengan pakaian yang lusuh, memakai selipar yang tunggu masa nak putus, siap pakai topi warna coklat siap ada lambang polis lagi! kat lehernye tergantung wisel yang mana kadangkala digunakan(ditiup) untuk mejaga lalu lintas pada pandangan aku lelaki tue mengalami sakit mental a.k.a gila. terpikir kat kepala aku apakah yang menyebabkan lelaki tue jd camtu? adakah die salah seorang yang mengalami penderitaan hidup atau adakah die pada terlalu minat giler nak jadi polis trafic sampai jadi giler? ataupun die dulu mmg anggota polis tapi ditakdirkan jadi giler disebabkan menghadapi tekanan hidup/kerja yang mencabar atau..atau... berapa banyak atau lagilah! Wallahualam....

Kita semua mmg tak lepas diuji dari Allah tak kiralah dari segi apapun. adakalanya ada antara kita termasuk aku terlupa nak kembali pada Allah ketika bersedih dan terlalu memikirkan masalah yang dihadapi sampai tejadinya kemurungan dan seterusnya terjadinya tekanan mental.

Info berkenaan tekanan mental

Tekanan mental adalah sebahagian daripada kehidupan harian. Ia merujuk kepada kaedah yang menybabkan ketenangan individu terasa diancam oleh peristiwa persekitaran dan menyebabkan individu tersebut bertindak balas.

korang boleh mengalami tekanan ketika memenuhi tuntutan kerja, menyesuaikan diri dengan persekitaran baru, atau melalui interaksi sosial.

Tekanan mental yang sederhana boleh menjadi pendorong kepada satu-satu tindakan dan pencapaian tetapi kalau tekanan mental korang itu terlalu tinggi, ia boleh menimbulkan masalah sosial dan menggangu kesihatan korang.

GEJALA TEKANAN

Ada beberapa gejala yang menandakan mental korang tertekan. Antara gejala tekanan mental adalah:

PERASAN

-Merasa bimbang
-Merasa cepat marah
-Merasa lemah semangat
-Merasa tidak tenteram dan
gelisah

FIKIRAN

-Bimbang terhadap masa depan
-Kurang daya tumpuan
-Menjadi mudah lupa
-Fikiran tertumpu pada masalah tempat kerja
-Takut gagal
-Rendah harga diri

TINGKAH LAKU

-Tabiat merokok yang meningkat
-Penggunaan alkohol dan dadah sebagai cara mendapat mengurangkan masalah
-Hilang selera makan atau makan berlebihan
-Mudah cuai dan sering terbabit dalam kemalangan
-Mudah terkejut
-Bertindak secara impulsif dan agresif

PERUBAHAN FIZIKAL

-Berpeluh pada tangan dan badan
-Sering rasa dada berdebar
-Menggeletar,kering mulut dan kerongkong
-Mudah merasa letih
-Kerap kecing
-Sukar untuk tidur
-Masalah menghadzaman seperti, loya, muntah, cirit-birit, sembelit
Sakit kepala dan leher Sakit-sakit sendi dan badan Mudah diserang penyakit

PUNCA TEKANAN
Perubahan-perubahan besar dalam kehidupan seseorang adalah punca tekanan mental yang paling biasa Peristiwa-peristiwa yang boleh mendatangkan tekanan mental bukan sahaja peristiwa yang negatif seperti kematian, dibuang kerja tetapi peristiwa positif seperti berkahwin, mendapat cahayamata ataupun kenaikan pangkat.

CARA MENGURANGI TEKANAN MENTAL YANG DIALAMI

Kebanyakan punca tekanan mental boleh diubah, dihapuskan atau dikurangkan. Bagaimanapun anda harus terlebih dahulu menyedari dan memahami reaksi anda terhadap tekanan. Cara-cara yang boleh digunakanuntuk mengurangi tekanan mental korang:

-Makan makanan seimbang tiap-tiap hari
-Bersenam atau riadah secara kerap
-Mempunyai hobi yang boleh mendatangkan ketenangan
-Mempunyai keutamaan dan matlamat yang realistik
-Mengendalikan masa secara berkesan dan bijaksana
-Selalu berpandangan positif and fokus kepada sifat-sifat baik anda
-Dapat menerima kelebihan dan kelemahan diri sendiri.
-Bersedia berkongsi masalah dengan orang lain yang boleh dipercayai
-Mengamalkan teknik relaksasi seperti relaksasi otot secara progresif atau meditasi. Misalnya apabila merasa tertekan, perlahankan tarikan dan keluaran nafas anda untuk beberapa minit.
-Dapatkan bantuan profesional sekiranya tekanan mental yang anda hadapi berpanjangan atau sukar diatasi.

Kat sini jugak aku nak kongsi ngan korang 3 formula untuk menghindari dari berlakunya gangguan mental kepada kita yang dipetik dari buku 'Jangan bersedih' oleh Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni.

1) Sentiasa menggantungkan hati kpd Allah, menyembah, taat dan berserah diri kepada-Nya. Ini merupakan masalah keimanan yg amat penting.

2) Menutup fail-fail masa lalu dengan semua kepedihan dan air matanya, kesedihan dan bencananya, dan kesusahan dan keresahannya. Lalu memulai satu hidup baru dengan hari yang baru pula.

3) Membiarkan masa depan yang masih ghaib tidak menganggu dan melarutkan diri di dalamnya. Juga jauhkan diri dari segala bentuk ramalan yang tidak berasas. Tetapi berusahalah untuk hidup dalam lingkup hari ini sahaja.

Wallahualam...

No comments:

Post a Comment