Rabbanaa aatinaa fiddun-yaa hasanah, wa fil aakhirati hasanah, wa qinaa 'adzaabannaar.

Ya Tuhan kami, berilah kepada kami kebaikan di dunia ini dan kebaikan di akhirat, serta lindungilah kami dari siksa api neraka". (QS. Al-Baqarah [2]:201)




Wednesday, January 5, 2011

Kenapa Aku Tak Suke Facebook

Assalam....

hi korang!

Korang ada facebook/fesbuk/muka buku(istilah akak ipor aku haha)? aku pasti korang yang taknak ketinggalan dalam mengejar trend komunikasi yang canggih skang mesti ada akaun facebook kan? takyah cakap korang la, family aku sendiri pun rata2 ada akaun nie.

Surat kabo utusan arini melaporkan Kekayaan pengasas Facebook, Mark Zuckerberg meningkat dua kali ganda kepada 9 bilion (RM42.66 bilion) selepas menerima pelaburan daripada firma kewangan, Goldman Sachs. Perjanjian dengan syarikat tersebut mungkin meningkatkan sebanyak dua kali ganda harta peribadi Zuckerberg yang dijangka sebanyak 4.5 bilion (RM21.33 bilion pound) apabila Facebook dinilai pada 14.9 bilion (RM70.626 bilion) Wow!

Aku tak nafikan mmg facebook nie ada kebaikannya kalau tak takkan kebanyakan mesjid2 dan surau hatta kerajaan kite sendiri pun menggunapakai facebook untuk berinteraksi dengan umum. selain tue jugak aku difahamkan dengan adanya facebook nie korang leh mencari kenalan2 lama dengan mudah. dengan itu leh le bertanyakan khabar dan secara tak langsung hubungan korang akan kekal terjalin. Bagi yang belum kawin leh la menggunakan medium nie utk mencari jodoh (tak digalakkan). Aku sendiri pun ada menggunakan akaun frenster untuk kontek member2 lama dan mencari membe baru(skang tak berapa nak aktif) tapi aku rase skang nie sape yang pakai frenster mungkin akan dianggap tak up to date. K la tapi itu bukan isunye. Tapi masalah yang aku nampak. sejak gilenye korang dengan akaun facebook nie banyak sangat isu keruntuhan rumahtangga berlaku.. banyak suami or isteri yang dapat berhubung dengan kekasih baru, kekasih lama, kekasih gelap, kekasih terang dan macam2 kekasih lagi la termasuk kekasih awal dan akhir. Kat Facebook jugalah tempat korang samaada si suami or isteri (aku tekankan pada pasangan yang berkahwin sebab kebanyakan org yang dah kawin yang selalu lupa diri) yang berkongsi untuk meluahkan rasa tak puas ati tentang pasangan memasing. pastu lama2 mulalah terjalin cinta terlarang nauzubillah! pastu bila dah terkantoi mulalah rumahtangga porak peranda!

Selain tu jugak, ada antara korang yang menggunakan facebook untuk mengumpat dan memfitnah. bezanya dengan cik kiah dan cik tom dieorang mengumpat kat tepi pagar or tembok tapi korang leh mengumpat dengan cara yang canggih sket. lagi satu melalui facebook jugaklah korang tanpa segan silu berkongsi gambo dengan kawan korang, tak kira la gambo tutup aurat ke, bukak aurat ke, gambo korang berpeluk ngan pakwe or makwe ke. chitttt! taula korang sume segak2 n cun2. korang tak terpikirke ada malaun yang akan menyalahgunakan gambo korang tue.

Kalau aku tak silap pengasas facebook nie merupakan orang yahudi. so kalau dah nama yahudi tue mestilah menggunakan macam2 cara untuk mendapatkan apa yang dieorang inginkan. pernah ada isu yang segala maklumat peribadi korang yang ada dalam facebook nie boleh digunapakai untuk kepentingan kaum si laknat nie.

Pepun tak salah sebenarnya menggunakan apa yang dicipta oleh si yahudi nie untuk kebaikan. Tapi kita kenalah bijak membezakan baik dan buruk. pengasas die sendiri pun tak suka kongsi peribadi die kat facebook die. korang siap nak citer masalah dalam selimut korang kat facebook apa hal?

Aku harap segala masalah yang berpunce dari facebook nie dapat diatasi agar institusi keluarga Islam kita tidak runtuh dan punah disebabkan perkara yang tersebut diatas. Wallahualam...

Bila dipikir2kan logik jugak apa yang tersirat... hmmmmmmm




2 comments:

  1. facebook hanya alat sahaja. Yg gatal tetap akan menggatal. Yg ngumpat tetap akan ngumpat. Bezanya ngumpat pakai fb ni bahaya sebenarnya sbb bertulis...ada bukti ngumpat tulah haha. Keseluruhan internet itu sendiri adalah tools yg boleh jahanamkan atau muliakan kehidupan kita. Jgn mudah percaya perkara spt coretan sex pd peta tu. Kalau ikut teori jenis tu semua benda boleh dicoretkan. Sex itu sendiri bukanlah hina. Tanpa sex camna kita nak berkembang? Salah laku sex barulah salah. Sex halal adalah nafkah yg perlu ditunaikan.

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas pandangan en lan rambai

    ReplyDelete